Een blogje van de inzetcoordinator

Als inzetcoördinator waan ik mij af en toe een intercedente bij het uitzendbureau. Enerzijds heb je een opdrachtgever met een specifieke klus, anderzijds heb je een ledenbestand met specifieke persoonlijkheden. Je bent steeds op zoek naar een goede match en dat is af en toe best een uitdaging.

 

Vraag en aanbod

Invulling geven aan een aanvraag gaat de ene keer wat eenvoudiger dan een andere keer. In een aantal gevallen ligt de focus bij het managen van verwachtingen en het bij elkaar sprokkelen van inzetdetails. Bij andere klussen ligt de focus op actief werven en moet je meerdere malen een oproep plaatsen om toch invulling te kunnen geven. Soms lukt invullen van een opdracht niet, stel je wel eens mensen teleur en ben je bezig met schadebeperking. Andere keren moet je even buiten de lijntjes kleuren en met samenwerkende partijen sparren om tot een oplossing te komen. In die gevallen ligt de focus op relatiebeheer.

 

Kortom: een rol die veel uitdagingen, maar ook veel successen kent. Over het algemeen wordt een aanvraag namelijk wel ingevuld naar tevredenheid van alle betrokken partijen. Het is natuurlijk altijd fijn om achteraf feedback te ontvangen van het LOTUSslachtoffer en/of de opdrachtgever. Maar dit blijft vaak beperkt tot een 'het ging goed' of een 'het was leuk'.

 

De eerste keer...

Deze week moest ik voor een nieuwe klant op zoek naar een LOTUSslachtoffer voor een 'standaard' inzet bij een EHBO-les. Door wat opgelegde uitdagingen was de opdracht nog niet zo eenvoudig in te vullen. Een versbakken LOTUSslachtoffer kwam bij me op de lijn en vroeg of de klus iets voor hem zou zijn. Niet veel later reageerde ik vol enthousiasme: "Zeker, deze moet je claimen! Echt iets voor jou!" Met wat gezonde spanning zette hij zijn allereerste LOTUSklus in zijn agenda.

 

De tijd verstreek en de opdracht raakte bij mij in de vergetelheid,  totdat ik een dag van tevoren de verdere details van de opdracht ontving. Het was een professioneel in elkaar gezet lesplan en volledig uitgewerkte scenario’s; een cadeautje voor ieder LOTUSslachtoffer! Nu was ik extra dankbaar. Want als beginnend LOTUSslachtoffer word je hiermee volledig in de watten gelegd. Ik stuurde hem het lesplan door en ontving in een split second een berichtje terug: "Bah, Marije, nu word ik stiknerveus! Moet je kijken wat ik allemaal moet doen!" Oei, dat was niet de reactie die ik had verwacht. We maakten de afspraak om later die dag even te bellen om de inzet door te nemen.

 

De uren verstreken en ik belde het LOTUSslachtoffer op om zijn zenuwen een beetje weg te poetsen. Inmiddeld had ratio het gelukkig al een beetje overgenomen van emotie. Hij had het 8 pagina's tellende document nog een paar keer doorgelezen en gelukkig bleek het allemaal mee te vallen. We kletsten wat, ik wenste hem veel plezier en nam me voor om hem morgen voorafgaand aan de opdracht nog even te appen.

 

Dat bleek niet nodig. Op het verwachte tijdstip van aankomst bij de opdrachtgever, kreeg ik van het LOTUSslachtoffer al een uiterst positief appje binnen. Hij was goed ontvangen, had een klik met de instructeur en de verwachtingen waren doorgesproken. Maar vooral: hij had er enorm veel zin in! De eerste zenuwen maakten plaats voor adrenaline en energie. Wat was ik blij voor hem, dat hij het nu al naar zijn zin heeft!

 

Een schot in de roos

Na de opdracht werd ik gebeld door een bijna stuiterend LOTUSslachtoffer met een ge-wel-dige eerste ervaring! Niet veel later werd ik geappt door de opdrachtgever met de vraag of hij mij de volgende ochtend even mocht bellen om zijn ervaring door te spreken. En ook hij stuiterde zowat door de telefoon heen wanneer ik hem sprak. Het LOTUSslachtoffer had mijn beloften aan hem meer dan waargemaakt. Ik krijg een enorme dankbetuiging en de volgende aanvraag is een feit.

 

Ik ben als moederkloek zo trots als een pauw op dit LOTUSslachtoffer en zo ontzettend blij en dankbaar voor hem. Reacties als dit maken het al mijn inspanningen meer dan waard. Het bevestigt waarom ik de rol van inzetcoördinator zo ontzettend leuk vind. Op naar het volgende succesverhaal!